Benieuwd welke organisaties allemaal in Binnenstadslab Kern zitten? Bekijk hieronder de lijst en lees wat zij belangrijk vinden voor de binnenstad.
Stichting Binnenstad is een samenwerkingsverband van allerlei verschillende partijen die een belang in de Haagse binnenstad vertegenwoordigen. Denk aan ondernemersverenigingen, cultuurpodia, musea, bewonersverenigingen, het openbaar vervoer, de parkeergarages, scholen enzovoort. Stichting Binnenstad bundelt al deze belangen en zet zich namens alle partijen in voor een sterke, aantrekkelijke, schone, veilige en goed bereikbare binnenstad. De stichting is samen met de gemeente initiatiefnemer van het nieuwe binnenstadsplan.
Sommige bij Stichting Binnenstad aangesloten organisaties zijn ook apart vertegenwoordigd in Binnenstadslab Kern. Bijvoorbeeld omdat ze een grote achterban hebben of veel kennis van nieuwe ontwikkelingen. Bewoners, ondernemers en bezoekers, die Stichting Binnenstad ook vertegenwoordigt, kunnen via Binnenstadslab Online ook nog individueel meepraten.
Bureau Binnenstad is de schakel tussen Stichting Binnenstad en de gemeente. De bureaumedewerkers nemen initiatieven, ondersteunen projecten, leggen verbindingen en zetten activiteiten op die volgen uit het Binnenstadsplan.
Binnenstad in Bedrijf (BiB) is een samenwerkingsverband van alle ondernemersverenigingen en bedrijveninvesteringszones (BIZ'en) in de Haagse binnenstad. In deze verenigingen en BIZ'en werken ondernemers samen aan zaken die hun winkelgebied beter maken.
BiB is in Binnenstadslab Kern op verschillende manieren aanwezig, onder andere door vertegenwoordigers vanuit de retail, het midden- en kleinbedrijf, grootwinkelbedrijven (winkelketens en warenhuizen), dienstverlening en horeca. Via Binnenstadslab Online kunnen ondernemers ook individueel meepraten.
De Haagse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vertegenwoordigt onder andere de belangen van alle horecaondernemers in de binnenstad die lid zijn van KHN.
Midden- en kleinbedrijf (MKB) Den Haag vertegenwoordigt onder andere de belangen van alle midden- en kleinbedrijven in de Haagse binnenstad.
Stichting Den Haag Nieuw Centrum (DHNC) houdt zich bezig met de ontwikkeling en verbetering van ´Den Haag Nieuw Centrum´. Dit gebied omvat het Beatrixkwartier, Anna van Buerenplein, Centraal Station, Turfmarkt en Wijnhavenkwartier. In de stichting werken huurders, beleggers, ontwikkelaars, bouwers, adviseurs en de gemeente samen.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) is een openbaar vervoersorganisatie met onder meer 3 treinstations rond de binnenstad: Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI. NS praat en denkt mee over de bereikbaarheid van zijn stations, nu en in de toekomst. Ook praat en denkt NS mee over duurzame mobiliteit naar en in de Haagse binnenstad.
HTM is een openbaar vervoersorganisatie met bus-, tram- en lightraillijnen in de regio Haaglanden. HTM praat en denkt mee over het reizigersvervoer van en naar de Haagse binnenstad, nu en in de toekomst.
Q-Park beheert meerdere parkeergarages in de Haagse binnenstad. Q-Park praat en denkt mee over de balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid in de binnenstad, parkeerbehoeften en het gebruik van parkeergarages, nu en in de toekomst.
Evofenedex is een ondernemersvereniging van (een netwerk van) logistieke bedrijven en bedrijven die internationaal ondernemen. In Binnenstadslab Kern brengt Evofenedex onder meer kennis in over bevoorrading en logistiek in de binnenstad, nu en in de toekomst.
Sommige panden in de Haagse binnenstad zijn in bezit van vastgoedeigenaren. Denk bijvoorbeeld aan beleggers (pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vastgoedbedrijven, privépersonen), (project)ontwikkelaars en woningbouwverenigingen. Vastgoedeigenaren bepalen zelf aan wie ze hun panden verhuren en wie of wat er dus in komt. Daarmee zijn ze een belangrijke gesprekspartner voor de toekomst van de binnenstad.
Stichting Voorall komt op voor Hagenaars met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke beperking en/of een chronische ziekte. De stichting zet zich onder meer in om de toegankelijkheid van de Haagse binnenstad te vergroten.
The Hague & Partners promoot Den Haag als interessante bestemming voor bezoekers, bedrijven, organisaties en congressen. De marketingorganisatie praat en denkt mee over de rol die de Haagse binnenstad hierin speelt, nu en in de toekomst. Via Binnenstadslab Online kunnen bezoekers ook individueel meepraten.
Marketing Haagse Binnenstad (MHB) promoot de binnenstad door evenementen zoals de ShoppingNight te organiseren en campagnes te voeren. De marketingorganisatie praat en denkt mee over de promotie van de toekomstige Haagse binnenstad. Via Binnenstadslab Online kunnen bezoekers ook individueel meepraten.
Culturele instellingen en evenementen en de historische uitstraling en rijkdom van de binnenstad, zijn belangrijk voor de (toeristische) aantrekkingskracht.
Creatief en vernieuwend ondernemerschap maakt de binnenstad op verschillende manieren aantrekkelijker.
Evenementen versterken en ondersteunen de levendigheid en sferen van (specifieke locaties) in de binnenstad.
De uitgaansgebieden in de Haagse binnenstad zorgen voor reuring en trekken bezoekers. Denk aan de Grote Markt en het Plein. De sector versterkt en ondersteunt de levendigheid van de binnenstad en praat en denkt mee over het op de kaart zetten van Den Haag als avondstad/uitgaansstad en het verbinden van uitgaansgebieden.
Bewonersverenigingen behartigen de bewonersbelangen in de binnenstad. Het aantal bewoners van de binnenstad groeit. De verenigingen praten en denken mee over het woonklimaat in de binnenstad en de woonvoorzieningen, nu en in de toekomst. Via Binnenstadslab Online kunnen bewoners ook individueel meepraten.
De scholen en universiteit in en rond de binnenstad zorgen voor banen en trekken studenten aan. De sector praat en denkt mee over de huisvesting van onderwijsinstituten, studenten en andere onderwijsvoorzieningen in de binnenstad, nu en in de toekomst.
Studenten zijn een groeiende doelgroep voor de Haagse binnenstad. Den Haag trekt actief 'talent' aan waardoor hun aantal toeneemt. Studentenvertegenwoordigers praten en denken mee over de voorzieningen voor studenten, nu en in de toekomst. Via Binnenstadslab Online kunnen studenten ook individueel meepraten.
De Haagse Jongerenambassadeurs is een jongerenorganisatie (15-24 jaar). Ze adviseren de gemeente en professionele instanties die met jongeren werken en vertegenwoordigen de wensen en behoeften van de jeugd bij de ontwikkeling van het nieuwe Binnenstadsplan. Via Binnenstadslab Online kunnen jongeren ook individueel meepraten.
Wil je op de hoogte blijven over het binnenstadsplan en wanneer je kunt meedoen? Vul dan je e-mailadres in.